مقدمه
اعتباربخشی معیاري جهت ارزیابی بیمارستانهاي دولتی و غیردولتی به منظور بالا بردن کیفیت ارائه خدمت و کسب درجه اعتباربخشی
می باشد.
ارزیابی اعتباربخشی بصورت حضوري انجام پذیر است و در سطح وزارت متبوع بصورت بازدیدهاي دوره اي و جمع آوری گزارشات صورت می گیرد.
اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيک مراكز ارائه خدمات سلامت با استانداردهاي مشخص می باشد استانداردهايي كه بر بهبود مداوم كيفيت، محور بودن بيمار در بيمارستان و بهبود امنيت بيمار و كاركنان تاكيد دارد.
2- هدف
به رسميت شناختن آن دسته از بيمارستان هايي كه اثبات مي كنند در حال ارزيابي وارتقاء كيفيت و ايمني مراقبت هستند.
- بهبود مستمر كيفيت مراقبت سلامت
- افزايش اعتماد عمومي به مراقبت سلامت بيمارستان ها
این بیانیه، سطح توافق دو جانبه در خصوص این خدمات و مسئولیتهاي سازمانی را در صورت لزوم مشخص می کند.
3- مسئولیت
- نظارت بر اجرای فرایند اعتباربخشی بیمارستان ها
- مدیریت و نظارت بر آموزش اعتباربخشی ملی ایران
- نظارت بر اعزام ارزیابان کشوری
- مدیریت سامانه ملی اعتباربخشی
- انجام ارزیابی جامع/ادواری اعتباربخشی کشوری و استانی
- مدیریت اطلاعات بیمارستانهای تحت پوشش در سامانه الکترونیک اعتباربخشی وزارت متبوع توسط نماینده رسمی دانشگاه مدیریت دسترسی روسای بیمارستانها در سامانه الکترونیک و هماهنگی با نماینده رسمی سامانه الکترونیک دانشگاه
- ارسال دستورالعملها و بخشنامه های مرتبط با اعتباربخشی وزارت متبوع و دانشگاه به بیمارستانهای تحت پوشش در بستر فضای الکترونیک
- تدوین برنامه عملیاتی سالیانه واحد
- پیگیری و رسیدگی به مکاتبات اداری در بستر فضای الکترونیک
4- تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی
تعهدات خدمت گیرنده
بیمارستان ها ی دولتی و غیر دولتی و سایر موسسات سلامت جهت کسب درجه اعتباربخشی متعهد به موارد ذیل می باشند:
- ارتباط و هماهنگی با اداره اعتباربخشی معاونت درمان بمنظور اخذ و کسب آخرین دستورالعمل های مربوطه
- اجرای صحیح ضوابط و استانداردهای تعیین شده از سوی معاونت درمان, وزارت متبوع
- پیگیری و اجرایی شدن بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی ازمعاونت درمان درحیطه اعتباربخشی بیمارستانی
- شرکت در برنامه های آموزشی اعتباربخشی در قالب وبینار/سمینار/کارگاه
تعهدات دستگاه اجرایی
کارشناسان مربوطه دراداره اعتباربخشی متعهد به موارد ذیل می باشند:
- نظارت بر اجرای فرایند اعتباربخشی بیمارستان ها
- مدیریت سامانه ملی اعتباربخشی
- انجام ارزیابی جامع/ادواری اعتباربخشی کشوری و استانی
- پایش و گزارش عملکرد فصلی و دوره ای واحد اعتباربخشی به مدیران بالادستی
- پیگیری و اجرایی شدن بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی از وزارت متبوع در حیطه اعتباربخشی بیمارستانی
- ارجاع اعتراضات واصله در خصوص اعتبار بخشی بیمارستانها به وزارت متبوع
- برگزاری برنامه های آموزشی اعتباربخشی در قالب وبینار/سمینار/کارگاه
- برنامه ریزی جهت برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزش علمی و عملی برای کارشناسان اعتبار بخشی
- کنترل سامانه پایش از نظر صحت ثبت پیشرفت ، بارگذاری مستندات و ثبت دلایل انحراف فعالیتها
- پایش و گزارش عملکرد فصلی و دوره ای واحد اعتباربخشی به مدیران بالادست
- کمک به افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات منسجم بین سازمانی
- ایجاد زمینه افزایش کارایی و اثربخشی در تصمیم گیريهاي حاکمیتی
5-هزینه ها وپرداخت
تمامی هزینه های صدور گواهی نامه اعتبار بخشی موسسات سلامت از طریق سامانه "سیستم اطلاعاتی جریان وجوه نقد و درآمدها" انجام و به حساب اداره کل امور مالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با آدرس اینترنتی daramad.behdasht.gov.irواریز می شود.
6-دوره عملکرد
دوره عملکرد این توافقنامه سطح خدمت تا زمانی که لیست خدمات توسط وزارتخانه ارائه و تایید می شود اعتبار خواهد داشت.