-1معیارهای ضروری جهت اعتباربخشی یک بیمارستان چیست ؟
بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود و در لیست بیمارستان های مجاز جهت اعتباربخشی قرار می گیرد و پس از آن
مطابق با استانداردهای اعتباربخشی و شیوه نامه اجرایی هر دوره ، اعتباربخشی خواهد شد .
-2تفاوت درجه یک تشویقی و درجه یک در اعتباربخشی چیست ؟
هر بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود . پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت ، چنانچه در هر دوره اعتباربخشی موفق
به کسب امتیازات لازم جهت اخذ درجه یک اعتباربخشی مطابق با شیوه نامه اجرایی ابلاغی شود ، گواهی درجه
یک اعتباربخشی از سوی وزارت متبوع برای بیمارستان صادر می گردد .
-3اعتباربخشی بیمارستان ها ، چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با آخرین دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399در حال حاضر اعتباربخشی بیمارستان ها هر
دو سال یکبار انجام می شود .
-4اعتباربخشی بیمارستان ها توسط ارزیابان کشوری انجام می شود یا ارزیابان داخل استانی ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع ، فرایند اعتباربخشی و چگونگی
انتخاب و چیدمان ارزیابان متفاوت خواهد بود .
-5خود اظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها در چه بازه زمانی و به چه صورت انجام می شود ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ، حدود 3ماه قبل از شروع اعتباربخشی بیمارستان ها ، چک
لیست های اعتباربخشی مطابق با استانداردهای ابلاغی در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع بارگذاری شده و
نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها با ورود به سامانه از طریق کد کاربری و رمز عبور اختصاصی بیمارستان ،
وضعیت بیمارستان خود را از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز مکتسبه را در
سامانه مذکور ثبت می نمایند .
-6هدف از خوداظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها چیست ؟
با انجام خوداظهاری ، علاوه بر خودارزیابی بیمارستان از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ،
سنجه های غیر قابل ارزیابی بیمارستان نیز شناسایی و در سامانه اعتباربخشی ثبت می گردد . ستاد دانشگاه سنجه
های غیر قابل ارزیابی بیمارستان ها را بررسی و پس از تأیید در سامانه به اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال
می نماید . پس از آن سنجه های مذکور از لیست استانداردهای اعتباربخشی آن مرکز حذف و توسط ارزایابان
اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز دهی نمی شود .
-7اعتراض به نتایج اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع مطابق با چه فرآیندی انجام می شود ؟
پس از اعلام نتیجه اعتباربخشی در قالب کارنامه اعتباربخشی هر مرکز در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع ، در
صورتی که بیمارستان به نتیجه صادره اعتراض داشته باشد ، در بازه زمانی تعیین شده از سوی وزارت متبوع ،
موارد اعتراض خود را در سامانه اعتباربخشی ثبت می نماید . اعتراضات وارده پس از تأیید در کمیته استانی به
اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال و پس از تأیید در کمیته کشوری ، برنامه ریزی جهت بازدید مجدد صورت
می پذیرد .
-8تفاوت اعتباربخشی ادواری و اعتباربخشی جامع چیست و چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399اعتباربخشی جامع هر دو سال یکبار انجام می
شود و در سال میانی این دوسال ، ارزیابی بیمارستان ها مطابق با استانداردهای اعتباربخشی جامع در قالب
اعتباربخشی ادواری و توسط ارزیابان داخل استانی انجام می شود . امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها در
اعتباربخشی ادواری ، %30امتیازات اعتباربخشی جامع هر بیمارستان خواهد بود .
-9درجه اعتباربخشی بیمارستان ها چگونه محاسبه می گردد ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی در هر دوره اعتباربخشی بازه امتیازات جهت کسب درجه های مختلف اعتباربخشی
مشخص می شود و امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها مطابق با بازه امتیازات تعریف شده ، درجه بیمارستان
را مشخص خواهد کرد .
-10بیمارستان ها چگونه می توانند به ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع دست پیدا
کنند ؟
مطابق با فرآیند اعلام نتایج اعتباربخشی بیمارستان ها ، کارنامه صادره در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع
بارگذاری و در دسترس بیمارستان ها قرار می گیرد . اعلام ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی به تشخیص و صلاحدید
وزارت متبوع در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت .
-11در صورت فراموش شدن کد کاربری و رمز عبور به سامانه اعتباربخشی بیمارستان ، چگونه می توان رمز
جدید دریافت کرد ؟
کاربران یا نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها می توانند با ورود کد ملی رییس بیمارستان در سامانه اعتباربخشی
وزارت متبوع و انتخاب آیکون تغییر رمز عبور ، کد کاربری و رمز عبور جدید تعریف نمایند .