رفتن به محتوای اصلی
x

دستگاه اجرایی:دانشگاه علوم پزشکی اصفهان/معاونت درمان

عنوان خدمت:اعتباربخشی جامع بیمارستان ها

دستگاه اجرایی مادر:وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

شناسه خدمت:16061012000

اعتباربخشی جامع بیمارستان ها پس از ابلاغ دستورالعمل شیوه اجرایی اعتباربخشی از سوی دفتر اعتباربخشی وزارت متبوع مطابق با راهنمای جامع اعتباربخشی به صورت دو سال یکبار انجام می شود و مبنای تعیین درجه اعتباربخشی بیمارستان ها می باشد .

دسترسی: , , ,

ویژگیهای خدمت

-1معیارهای ضروری جهت اعتباربخشی یک بیمارستان چیست ؟
بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود و در لیست بیمارستان های مجاز جهت اعتباربخشی قرار می گیرد و پس از آن
مطابق با استانداردهای اعتباربخشی و شیوه نامه اجرایی هر دوره ، اعتباربخشی خواهد شد .
-2تفاوت درجه یک تشویقی و درجه یک در اعتباربخشی چیست ؟
هر بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود . پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت ، چنانچه در هر دوره اعتباربخشی موفق
به کسب امتیازات لازم جهت اخذ درجه یک اعتباربخشی مطابق با شیوه نامه اجرایی ابلاغی شود ، گواهی درجه
یک اعتباربخشی از سوی وزارت متبوع برای بیمارستان صادر می گردد .
-3اعتباربخشی بیمارستان ها ، چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با آخرین دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399در حال حاضر اعتباربخشی بیمارستان ها هر
دو سال یکبار انجام می شود .
-4اعتباربخشی بیمارستان ها توسط ارزیابان کشوری انجام می شود یا ارزیابان داخل استانی ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع ، فرایند اعتباربخشی و چگونگی
انتخاب و چیدمان ارزیابان متفاوت خواهد بود .
-5خود اظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها در چه بازه زمانی و به چه صورت انجام می شود ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ، حدود 3ماه قبل از شروع اعتباربخشی بیمارستان ها ، چک
لیست های اعتباربخشی مطابق با استانداردهای ابلاغی در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع بارگذاری شده و
نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها با ورود به سامانه از طریق کد کاربری و رمز عبور اختصاصی بیمارستان ،
وضعیت بیمارستان خود را از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز مکتسبه را در
سامانه مذکور ثبت می نمایند .
-6هدف از خوداظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها چیست ؟
با انجام خوداظهاری ، علاوه بر خودارزیابی بیمارستان از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ،
سنجه های غیر قابل ارزیابی بیمارستان نیز شناسایی و در سامانه اعتباربخشی ثبت می گردد . ستاد دانشگاه سنجه
های غیر قابل ارزیابی بیمارستان ها را بررسی و پس از تأیید در سامانه به اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال
می نماید . پس از آن سنجه های مذکور از لیست استانداردهای اعتباربخشی آن مرکز حذف و توسط ارزایابان
اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز دهی نمی شود .
-7اعتراض به نتایج اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع مطابق با چه فرآیندی انجام می شود ؟
پس از اعلام نتیجه اعتباربخشی در قالب کارنامه اعتباربخشی هر مرکز در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع ، در
صورتی که بیمارستان به نتیجه صادره اعتراض داشته باشد ، در بازه زمانی تعیین شده از سوی وزارت متبوع ،
موارد اعتراض خود را در سامانه اعتباربخشی ثبت می نماید . اعتراضات وارده پس از تأیید در کمیته استانی به
اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال و پس از تأیید در کمیته کشوری ، برنامه ریزی جهت بازدید مجدد صورت
می پذیرد .
-8تفاوت اعتباربخشی ادواری و اعتباربخشی جامع چیست و چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399اعتباربخشی جامع هر دو سال یکبار انجام می
شود و در سال میانی این دوسال ، ارزیابی بیمارستان ها مطابق با استانداردهای اعتباربخشی جامع در قالب
اعتباربخشی ادواری و توسط ارزیابان داخل استانی انجام می شود . امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها در
اعتباربخشی ادواری ، %30امتیازات اعتباربخشی جامع هر بیمارستان خواهد بود .
-9درجه اعتباربخشی بیمارستان ها چگونه محاسبه می گردد ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی در هر دوره اعتباربخشی بازه امتیازات جهت کسب درجه های مختلف اعتباربخشی
مشخص می شود و امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها مطابق با بازه امتیازات تعریف شده ، درجه بیمارستان
را مشخص خواهد کرد .
-10بیمارستان ها چگونه می توانند به ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع دست پیدا
کنند ؟
مطابق با فرآیند اعلام نتایج اعتباربخشی بیمارستان ها ، کارنامه صادره در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع
بارگذاری و در دسترس بیمارستان ها قرار می گیرد . اعلام ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی به تشخیص و صلاحدید
وزارت متبوع در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت .
-11در صورت فراموش شدن کد کاربری و رمز عبور به سامانه اعتباربخشی بیمارستان ، چگونه می توان رمز
جدید دریافت کرد ؟
کاربران یا نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها می توانند با ورود کد ملی رییس بیمارستان در سامانه اعتباربخشی
وزارت متبوع و انتخاب آیکون تغییر رمز عبور ، کد کاربری و رمز عبور جدید تعریف نمایند .