رفتن به محتوای اصلی
x

اعتباربخشی جامع بیمارستان ها پس از ابلاغ دستورالعمل شیوه اجرایی اعتباربخشی از سوی دفتر اعتباربخشی وزارت متبوع مطابق با راهنمای جامع اعتباربخشی به صورت دو سال یکبار انجام می شود و مبنای تعیین درجه اعتباربخشی بیمارستان ها می باشد .

دستگاه اجرایی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان/معاونت درمان
دستگاه اجرایی مادر
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
سطح خدمت
استانی
شناسنامه خدمت
شناسه خدمت
16061012000
شناسه خدمت کلان
16061012000
لیست مدارک و فرمها

ابلاغ راهنمای جامع اعتباربخشی ، ابلاغ شیوه نامه انجام اعتباربخشی ، معرفی ارزیابان اعتباربخشی ، فعال شدن سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع

ماهیت خدمت
تصدی گری
نحوه دسترسی به خدمت
اینترنت
پست الکترونیک
تلفن همراه(برنامه کاربری)
پيام كوتاه
نحوه شروع
فرارسيدن زماني مشخص
نوع خدمت
خدمت به ديگردستگاه هاي دولتي(G2G(
نوع خدمت در دانشگاه
درمانی
نوع رویداد خدمت
سلامت
تامين اجتماعي
بيمه
مدارك و گواهينامه ها
نوع مخاطبین
دانشگاهيان
گروه خدمت
خدمات عمومی
آیا خدمت منجر به صدور مجوز می شود؟
بله
آیا خدمت منجر به پاسخ استعلام می شود؟
خیر
آیا در میز خدمت حضوری ارایه می شود؟
بله
قوانین و مقررات بالا دستی
راهنمای اعتباربخشی جامع  کتاب
دسترسی
اطلاع رسانی اینترنتی   الکترونیکی در اتوماسیون اداری معاونت 
در مرحله درخواست نداریم      
در مرحله تولید نداریم   حضوری اعتبار بخشی جامع بیمارستان
در مرحله ارائه نتیجه اینترنتی     http://accreditation.behdasht.gov.ir

 

فرایند ارائه خدمت

اعتباربخشی

سوالات متداول

-1معیارهای ضروری جهت اعتباربخشی یک بیمارستان چیست ؟
بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود و در لیست بیمارستان های مجاز جهت اعتباربخشی قرار می گیرد و پس از آن
مطابق با استانداردهای اعتباربخشی و شیوه نامه اجرایی هر دوره ، اعتباربخشی خواهد شد .
-2تفاوت درجه یک تشویقی و درجه یک در اعتباربخشی چیست ؟
هر بیمارستان پس از اخذ پروانه بهره برداری از وزارت متبوع ، موفق به کسب درجه یک تشویقی اعتباربخشی در
سال اول فعالیت خود می شود . پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت ، چنانچه در هر دوره اعتباربخشی موفق
به کسب امتیازات لازم جهت اخذ درجه یک اعتباربخشی مطابق با شیوه نامه اجرایی ابلاغی شود ، گواهی درجه
یک اعتباربخشی از سوی وزارت متبوع برای بیمارستان صادر می گردد .
-3اعتباربخشی بیمارستان ها ، چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با آخرین دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399در حال حاضر اعتباربخشی بیمارستان ها هر
دو سال یکبار انجام می شود .
-4اعتباربخشی بیمارستان ها توسط ارزیابان کشوری انجام می شود یا ارزیابان داخل استانی ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ابلاغی از سوی وزارت متبوع ، فرایند اعتباربخشی و چگونگی
انتخاب و چیدمان ارزیابان متفاوت خواهد بود .
-5خود اظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها در چه بازه زمانی و به چه صورت انجام می شود ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی هر دوره اعتباربخشی ، حدود 3ماه قبل از شروع اعتباربخشی بیمارستان ها ، چک
لیست های اعتباربخشی مطابق با استانداردهای ابلاغی در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع بارگذاری شده و
نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها با ورود به سامانه از طریق کد کاربری و رمز عبور اختصاصی بیمارستان ،
وضعیت بیمارستان خود را از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز مکتسبه را در
سامانه مذکور ثبت می نمایند .
-6هدف از خوداظهاری اعتباربخشی بیمارستان ها چیست ؟
با انجام خوداظهاری ، علاوه بر خودارزیابی بیمارستان از لحاظ میزان پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی ،
سنجه های غیر قابل ارزیابی بیمارستان نیز شناسایی و در سامانه اعتباربخشی ثبت می گردد . ستاد دانشگاه سنجه
های غیر قابل ارزیابی بیمارستان ها را بررسی و پس از تأیید در سامانه به اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال
می نماید . پس از آن سنجه های مذکور از لیست استانداردهای اعتباربخشی آن مرکز حذف و توسط ارزایابان
اعتباربخشی ارزیابی و امتیاز دهی نمی شود .
-7اعتراض به نتایج اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع مطابق با چه فرآیندی انجام می شود ؟
پس از اعلام نتیجه اعتباربخشی در قالب کارنامه اعتباربخشی هر مرکز در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع ، در
صورتی که بیمارستان به نتیجه صادره اعتراض داشته باشد ، در بازه زمانی تعیین شده از سوی وزارت متبوع ،
موارد اعتراض خود را در سامانه اعتباربخشی ثبت می نماید . اعتراضات وارده پس از تأیید در کمیته استانی به
اداره اعتباربخشی وزارت متبوع ارسال و پس از تأیید در کمیته کشوری ، برنامه ریزی جهت بازدید مجدد صورت
می پذیرد .
-8تفاوت اعتباربخشی ادواری و اعتباربخشی جامع چیست و چند سال یکبار انجام می شود ؟
مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت متبوع در سال ، 1399اعتباربخشی جامع هر دو سال یکبار انجام می
شود و در سال میانی این دوسال ، ارزیابی بیمارستان ها مطابق با استانداردهای اعتباربخشی جامع در قالب
اعتباربخشی ادواری و توسط ارزیابان داخل استانی انجام می شود . امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها در
اعتباربخشی ادواری ، %30امتیازات اعتباربخشی جامع هر بیمارستان خواهد بود .
-9درجه اعتباربخشی بیمارستان ها چگونه محاسبه می گردد ؟
مطابق با شیوه نامه اجرایی در هر دوره اعتباربخشی بازه امتیازات جهت کسب درجه های مختلف اعتباربخشی
مشخص می شود و امتیازات کسب شده توسط بیمارستان ها مطابق با بازه امتیازات تعریف شده ، درجه بیمارستان
را مشخص خواهد کرد .
-10بیمارستان ها چگونه می توانند به ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی صادره از سوی وزارت متبوع دست پیدا
کنند ؟
مطابق با فرآیند اعلام نتایج اعتباربخشی بیمارستان ها ، کارنامه صادره در سامانه اعتباربخشی وزارت متبوع
بارگذاری و در دسترس بیمارستان ها قرار می گیرد . اعلام ریز نمرات کارنامه اعتباربخشی به تشخیص و صلاحدید
وزارت متبوع در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت .
-11در صورت فراموش شدن کد کاربری و رمز عبور به سامانه اعتباربخشی بیمارستان ، چگونه می توان رمز
جدید دریافت کرد ؟
کاربران یا نمایندگان اعتباربخشی بیمارستان ها می توانند با ورود کد ملی رییس بیمارستان در سامانه اعتباربخشی
وزارت متبوع و انتخاب آیکون تغییر رمز عبور ، کد کاربری و رمز عبور جدید تعریف نمایند .
 

توافق نامه سطح خدمت

مقدمه

اعتباربخشی معیاري جهت ارزیابی بیمارستانهاي دولتی و غیردولتی به منظور بالا بردن کیفیت ارائه خدمت و کسب درجه اعتباربخشی

می باشد.

ارزیابی اعتباربخشی بصورت حضوري انجام پذیر است و در سطح وزارت متبوع بصورت بازدیدهاي دوره اي و جمع آوری گزارشات صورت می گیرد.

اعتبار بخشي به معني ارزيابي سيستماتيک مراكز ارائه خدمات سلامت با استانداردهاي مشخص می باشد استانداردهايي كه بر بهبود مداوم كيفيت، محور بودن بيمار در بيمارستان و بهبود امنيت بيمار و كاركنان تاكيد دارد.

2- هدف

به رسميت شناختن آن دسته از بيمارستان هايي كه اثبات مي كنند در حال ارزيابي وارتقاء كيفيت و ايمني مراقبت هستند.

  • بهبود مستمر كيفيت مراقبت سلامت
  • افزايش اعتماد عمومي به مراقبت سلامت بيمارستان ها

این بیانیه، سطح توافق دو جانبه در خصوص این خدمات و مسئولیتهاي سازمانی را در صورت لزوم مشخص می کند.

3- مسئولیت

  • نظارت بر اجرای فرایند اعتباربخشی بیمارستان ها
  • مدیریت و نظارت بر آموزش اعتباربخشی ملی ایران
  • نظارت بر اعزام ارزیابان کشوری
  • مدیریت سامانه ملی اعتباربخشی
  • انجام ارزیابی جامع/ادواری اعتباربخشی کشوری و استانی
  • مدیریت اطلاعات بیمارستانهای تحت پوشش در سامانه الکترونیک اعتباربخشی وزارت متبوع توسط نماینده رسمی دانشگاه مدیریت دسترسی روسای بیمارستانها در سامانه الکترونیک و هماهنگی با نماینده رسمی سامانه الکترونیک دانشگاه
  • ارسال دستورالعملها و بخشنامه های مرتبط با اعتباربخشی وزارت متبوع و دانشگاه به بیمارستانهای تحت پوشش در بستر فضای الکترونیک
  • تدوین برنامه عملیاتی سالیانه واحد
  • پیگیری و رسیدگی به مکاتبات اداری در بستر فضای الکترونیک

4- تعهدات متقابل خدمت گیرنده و دستگاه اجرایی

تعهدات خدمت گیرنده

بیمارستان ها ی دولتی و غیر دولتی و سایر موسسات سلامت جهت کسب درجه اعتباربخشی متعهد به موارد ذیل می باشند:

  • ارتباط و هماهنگی با اداره اعتباربخشی معاونت درمان بمنظور اخذ و کسب آخرین دستورالعمل های مربوطه
  • اجرای صحیح ضوابط و استانداردهای تعیین شده از سوی معاونت درمان, وزارت متبوع 
  • پیگیری و اجرایی شدن بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی ازمعاونت درمان درحیطه اعتباربخشی بیمارستانی
  • شرکت در برنامه های آموزشی اعتباربخشی در قالب وبینار/سمینار/کارگاه

تعهدات دستگاه اجرایی

کارشناسان مربوطه دراداره اعتباربخشی متعهد به موارد ذیل می باشند:

  • نظارت بر اجرای فرایند اعتباربخشی بیمارستان ها
  • مدیریت سامانه ملی اعتباربخشی
  • انجام ارزیابی جامع/ادواری اعتباربخشی کشوری و استانی
  • پایش و گزارش عملکرد فصلی و دوره ای واحد اعتباربخشی به مدیران بالادستی
  • پیگیری و اجرایی شدن بخشنامه و دستورالعمل های ارسالی از وزارت متبوع در حیطه اعتباربخشی بیمارستانی
  • ارجاع اعتراضات واصله در خصوص اعتبار بخشی بیمارستانها به وزارت متبوع
  • برگزاری برنامه های آموزشی اعتباربخشی در قالب وبینار/سمینار/کارگاه
  • برنامه ریزی جهت برگزاری کنفرانسها و کارگاههای آموزش علمی و عملی برای کارشناسان اعتبار بخشی
  • کنترل سامانه پایش از نظر صحت ثبت پیشرفت ، بارگذاری مستندات و ثبت دلایل انحراف فعالیتها
  • پایش و گزارش عملکرد فصلی و دوره ای واحد اعتباربخشی به مدیران بالادست
  • کمک به افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات منسجم بین سازمانی
  • ایجاد زمینه افزایش کارایی و اثربخشی در تصمیم گیريهاي حاکمیتی

5-هزینه ها وپرداخت

تمامی هزینه های صدور گواهی نامه اعتبار بخشی موسسات سلامت از طریق سامانه "سیستم اطلاعاتی جریان وجوه نقد و درآمدها" انجام و به حساب اداره کل امور مالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با آدرس اینترنتی  daramad.behdasht.gov.irواریز می شود.

6-دوره عملکرد

دوره عملکرد این توافقنامه سطح خدمت تا زمانی که لیست خدمات توسط وزارتخانه ارائه و تایید می شود اعتبار خواهد داشت.

 

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Restricted HTML

  • You can align images (data-align="center"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can caption images (data-caption="Text"), but also videos, blockquotes, and so on.
  • You can use shortcode for block builder module. You can visit admin/structure/gavias_blockbuilder and get shortcode, sample [gbb name="page_home_1"].
  • You can use shortcode for block builder module. You can visit admin/structure/gavias_blockbuilder and get shortcode, sample [gbb name="page_home_1"].

افزودن دیدگاه جدید

نظر شما در مورد این خدمت
شماره تماس واحد پاسخگو
36619664
نام واحد پاسخگو
خانم روح الامین- ادارخ نظارت- واحد اعتباربخشی داخلی 274